Sprogpolitik og firmaterminologi

Oversættelse, lokalisering og versionering

Værktøj, terminologi & hukommelse

Transkribering, undertekster & voice-over

Korrektur, tilretning & kvalitetstjek

Sprogpolitik & firma-terminologi

Online-sprogkurser i spansk


Sprogpolitik og firmaterminologi

En sprogpolitik er sammen med valg af termer et vigtigt værktøj, når du vil sikre, at dit brand bliver formidlet på en entydig måde. Den er faktisk lige så vigtig som de grafiske virkemidler såsom opsætning, farvevalg osv.

Hvilket signal vil I gerne sende med det sprog, I bruger i jeres virksomhed?

Skal jeres virksomhed have et meget formelt og distanceret udtryk, eller vil I gerne fremstå mere nærværende og uformelle?

En sprogpolitik er med til at sikre, at det sprog, medarbejderne bruger, afspejler virksomhedens værdier. Det nytter jo ikke noget, at fru. Jensen på 65 fortsat skriver: “Kære Hr. Direktør”, hvis I gerne vil være ung med de unge.

I sprogpolitikken kan I f.eks. også fastsætte, hvilke stavemåder, kommateringsregler, og lignende i ønsker at bruge, eller sætte regler op for de forskellige teksttyper i arbejder med. Der kan f.eks. være specielle regler for UI-tekster.

Det er også vigtigt, at I kalder en spade for en spade i alle jeres tekster og ikke giver jeres produkter alt for mange kære navne, da det bare vil forvirre jeres kunder. Og f.eks. gøre jeres manualer mindre brugervenlige.

Jeg har stor erfaring med udvikling af sprogpolitikker og termbaser og kan helt sikkert også hjælpe jer med at udarbejde en sprogpolitik for jeres virksomhed, så I kan få styr på de sproglige virkemidler og få et konsekvent sprog over for jeres kunder.

Send mig en mail via nedenstående link, hvis I gerne vil vide mere.